A színek pszichológiája nagyon fontos szempont a marketingben, amikor márkaépítésbe kezdünk, hiszen a színek érzelmi hatása nagy jelentőséggel bírnak a fogyasztók körében. A színek erős pszichológiai hatást érnek el, az emberek viselkedésében és döntéseikben is. Sokszor a szín az egyetlen oka, hogy a látogató megvásárolja a termékünket, hiszen a márka egyik legfontosabb eleme a vizuális megjelenés.
A színek pszichológiája már a logónk tervezésénél kezdődik, mert a vásárlóink azonosítanak minket vele. Mielőtt elkezdjük a márkaépítést érdemes áttanulmányozni, hogy milyen pszichológiai következményei lehetnek egy-egy színnek. Amit már a weboldalunk kialakításánál, vagy egyik reklámkampányunk felépítésénél használni tudunk, de még egy bloghoz kapcsolt kép színével, is lehet hatni az olvasókra. A színek hatása a marketingben, nem elhanyagolható szempont és a konverzió növelésében is hatalmas segítségünkre lehet, ha játszunk a megfelelő színekkel.
Egy kutatással arra az eredményre jutottak, hogy az emberek 93%-a vásárlás előtt megnézi honlapunk, katalógusunk vizuális megjelenését, majd utána dönti el, hogy vásárol-e tőlünk. Ebben a fázisban látja a termék színét, kinézetét, és a színek érzelmi hatása befolyásolja a döntésben. Ez után következik, ha van személyes találkozás, a termék textúrája, a hangok, illatok vizsgálata, de ezekre márt csak 7 %-unk marad. A színek játékával hatni tudunk az elméjére és itt dől el, hogy vásárlónkká tudjuk-e csábítani. Ezért jó ha tisztába vagyunk a színek pszichológiájával, hiszen ha rosszul választunk, a vállalkozásunkat már a kezdeteknél, háttérből indítjuk.
A színek pszichológiája marketing szempontból
Vannak cégek, akik még mindig alábecsülik a színek jelentőségét és úgy gondolják nem fontos a színek pszichológiája a branding során. Ők csak a látványra mennek és nem veszik figyelembe, mit közvetítenek a színek valójában, a tudatunk alatt. Pedig a színek érzelmi hatása óriási, hiszen még a hangulatunkat is képesek befolyásolni. Egyes színek látványától boldogabbak, kreatívabbak, éhesebbek, ingerültebbek leszünk és ez nem más, mint a színek érzelmi hatása.
Azt sem véletlenül mondják, hogy a jó reklám az érzelmekre hat, vagyis a színekkel is az érzelmeinket manipulálják valójában.
A nők kedvenc színe
a kék, a lila és a zöld szín. Viszont nem szeretik a szürke, a narancssárga és a barnát. Sokan meglepődnek ezen, mert úgy gondolják, hogy a nők kedvenc színe a rózsaszín, de csak kis hányadának a kedvence.
A férfiak kedvenc színe
a kék, zöld, fekete, viszont nem szeretik a narancssárga, lila és a barnát.
A cselekvésre felhívó gombok, amik magas konverziót produkálnak
piros, narancs, zöld, sárga.
Amely színek viszont nem jól teljesítenek, azok a sötét színek, a fekete, sötétszürke, barna, lila, ezek nagyon alacsony konverzió arányokkal rendelkeznek. Használjunk erős kontrasztokat, a könnyebb olvashatóság érdekében, vagy ha egy tárgyra szeretnénk irányítani a figyelmet. A világosabb színek arra is képesek, hogy jobban érezzék magukat a látogatók, így ennek hatására, nagyobb kedvel fognak vásárolni.
Viszont ha nagyobb információ halmazt szeretnénk átadni az oldalunkon, akkor a sötétebb színek a jobb választások, mert megkönnyíti az olvasóknak az adatok feldolgozását.
A kék színt használják a legtöbben és a leggyakrabban a weboldalakon az egész világon.
A különböző színek érzelmi hatása
A piros szín
Hatásos szín a marketingben, nagy világcégek előszeretettel használják. Érzelmi hatása, hogy növeli az étvágyat, a szenvedélyt és a szeretetet szimbolizálja. Az izgalomhoz, sürgősségi érzés kialakulásához segít hozzá, ami nagyon jó választás egy időkorlátos hirdetéshez. A marketingben még elismerték azt is, hogy növeli a pulzusszámot, ezért vásárlásra ösztönző hatása van. Kapcsolatba hozható még a túléléssel, éberséggel, biztonsággal.
Mivel a piros szín étvágygerjesztő hatással bír, nem véletlenül használják, szinte minden nagyobb étteremláncnál Magyarországon is. A McDolnald’s a sárga – piros színnel, egyszerre felkelti a gyermekek érdeklődését, az étvágyunkat növeli és a sürgetés érzését közvetíti. Valószínű a zöld színnel nem lenne ekkora sikere és nem érné el ezt a hatást.
Piros logót használó cégek: Coca Cola, KFC, Ray-Ban, Burger King, Lego, Pinterest
A kék szín
A kék a bizalom, a hűség színe és nyugalmat áraszt. Ez a szín a víz jelképe és az erősebb nem, kedvelt színe, amit ki is használnak, férfiaknak szóló termékeknél, szolgáltatásoknál. Növeli a termelékenységet, így előszeretettel használják irodákban. Biztosítja a biztonságot és a megbízhatóságot a márkában. A legnagyobb közösségi médiák is ezt a megbízhatóságot sugalló színt használják. (Facebook, Twitter, Linkedin.) Nagy bankok is erre a bizalmi érzésre építenek, amit ez a szín nyújt. (American Express.) Kimutatták, hogy a megkötésre váró üzletek 15%-kal sikeresebben záródnak, ha a kék szín szerepel valamilyen formában benne.
Viszont a kék színt nem tanácsos, élelmiszernél használni, mert ezt a színt az evolúció során a méreggel társítják, ezért nincs is sok kék színű ételünk. ( például áfonya, kék szilva ) A diétához is ezt a színt használják, ezzel akadályozzák meg, hogy sokat együnk és így sikeresebb lesz a fogyókúránk.
Érzelmi hatása: csillapítja az étvágyat és nyugalmat áraszt, a megbízhatóság színe.
Kék logót használó cégek: Ford, Wolksvagen, WordPress, IBM, Nasa
A zöld szín
A zöld szín a természethez, az egészséghez, a nyugalomhoz kapcsolódik. A természethez való viszonya egyértelmű, ezért nem véletlen, hogy a környezetvédelemmel foglalkozó cégek, alapszíne. Maga a “zöld” szó is környezettudatosságot fejez ki. Mivel megnyugtató ereje is van kórházakban orvosi rendelőkben használják és nemcsak a szorongást, hanem képes még a depressziót is csökkenteni. Sok üzletben is megnyugtató érzést keltő hatása miatt használják. A zöld még egy olyan szín, ami a kreativitást is képes növelni. A zöld szín a narancs mellett, egy tökéletes cselekvésre felhívó gomb, hiszen kitűnik a háttérből és sokáig emlékezünk rá.
Zöld színű logót használó cégek: BP, Animal Planet, Starbooks
A lila szín
A lila szín a bölcsesség, a siker, a gazdagság, tisztelet és a luxus színe a pszichológiában. A marketing szempontjából nyugtató hatása is van, ezért használják az öregedésgátló szépségtermékeknél. A lila szín a kék és a piros kevert színe és tökéletes egységet alkot. A kék a biztonság és a piros szín energiájának a keveréke, a luxus márkák legelterjedtebb színe. Nem véletlen, hogy évszázadokkal ezelőtt élt uralkodóknál, a palást színe is gyakran volt lila, amivel hatalmukat fejezték ki. A lila szín hatása, a zöld színhez hasonlóan, hogy ösztönzi a kreativitást és a problémamegoldó képességet is.
Egyik legismertebb lila márka a Milka.
A sárga szín
A sárga nagyon vidám szín és optimizmust, energiát fejezhetünk ki vele. Növeli a mentális folyamatokat, az emlékezetet, a gondolkodást, a figyelem összpontosítást és ösztönzi a kommunikációt is. A sárga szín odavonzza a tekintetet, mert kitűnik a tömegből. A marketingben a fiatalosság, optimizmusa miatt gyakran használják. Kutatások bebizonyították, hogy a csecsemők is erre a színre reagálnak először, ezért nagyon sok bébijáték gyártó cég, használja. Viszont a túl sok sárga szorongást okoz, ezért meg kell tartani az egyensúlyt használata közben. A sárga stimulálja az agyat, talán ezért nevezik a figyelmeztetés színének is, használják a figyelmeztető tábláknál, pl csúszós padló.
A színek pszichológiája szorosan kötődik az emlékekhez és általában nem szoktuk a szobánk falát sárgára festeni. Sárga ruhát is ritkán veszünk a boltba, mert nem kötődik semmilyen pozitív emlékünk ehhez a színhez.
A sárga színt használó cégek: Ikea, Shell, Mc Donalds, DHL
A narancs szín
A narancssárga színt boldogságot sugároz, vidámnak és magabiztos márkának tartják. A szín lelkesedést, melegséget, és izgalmat közvetít és óvatosságra is int. A marketingben ez agresszivitást vált ki és a vásárlókat cselekvésre buzdítja. Sokszor használják ezért ezt is a feliratkozó gombok színénél, mert nagyobb konverziót lehet elérni vele. Mivel sürgősséget sugall és kitűnik az oldalon, így jobban észrevehető és azonnali cselekvésre ösztönöz. A narancs ösztönzi a testmozgást, a versenyszellemet és a bizalmat. Ez a szín erősíti a csapatszellemet és az optimista érzelmekre hat, ezért sok sportcsapat használja a logójában, mezében. A narancs szín a színek pszichológiája szerint, még a megfizethetőséggel és a kedvező árral is társítható, így kuponoldalak használják előszeretettel.
Míg a narancs az olcsó szín, addig a fekete a drága. Ezért ha az ajánlatunk nagyon kedvező, vagy szeretnénk hogy olcsónak tűnjön, akkor bátran használjuk az árak feltüntetésére. Viszont a weboldalunkon takarékoskodjunk vele, mert ezt a meleg színt, nagyobb dózisban, túlterhelő lehet, nem véletlen a nők és a férfiak is ezt a színt választották a „nemszeretem” színnek.
Narancssárga színű logót használó cégek: Fanta, Nickelodeon, , ING Bank, Harley Davidson
A fekete szín
A fekete szín a rejtély a hatalom, a merészség, az elegancia és a hagyományok színe. Erre a színre a kifinomultság is jellemző, ezért elegáns tárgyak értékesítésénél használják. Magas minőségű kozmetikumok csomagolásának is a színe. Túl sokat használva viszont a hatalom miatt már negativitást, elnyomást fejez ki és nyomasztó lehet.
Az Adidas is előszeretettel használja, hiszen a brand-jük része ez a karakteres szín, és mindenki ismeri a világon a három fekete csíkot, ami a márkanév nélkül is ismert. A fiatalok motiválására választották az elején, hogy aktívan részt vegyenek az atlétikai sportban.
Ha nagy értékű luxuscikket szeretnénk értékesíteni a webhelyünkön, akkor a fekete egy ideális választás.
A fekete színre épülő cégek: Gucci, Chanel, Adidas, Nike, Puma
A fehér szín
A fehér színről sem feledkezzünk, meg, ez máig vitatott téma, hogy színnek számít-e. A tisztaság, az egyszerűség, a biztonság színe. Ha semleges hátteret szeretnénk elérni a fehér a legjobb választás, hiszen a legerősebb kontrasztot érhetjük el vele. Kuponok, árengedmények használatánál elengedhetetlen. Sok tökéletesen megtervezett weboldal sok fehér színt használ, hiszen a szabadságérzet és a tágasságot tudjuk megteremteni vele. Mivel a tisztaság, a frissesség színe, ezért a kreativitásra is kedvezően hat, ezért használják is gyakran az irodákban.
Az egyik legismertebb fehér színt használó márka az Apple és ez a színvilág a termékei színén köszön vissza.
A színek jelentése és a színek érzelmi hatása a különböző kultúrákban
Fontos tudni, hogy a színek egyes kultúrákban mást jelenthetnek. Míg az egyik földrészen egy bizonyos szín pozitív jelentéssel bír, addig lehet, hogy egy másikban negatív tartalmú. Ezért ha globális márkaépítésről van szó és más országok piacára is be szeretnénk törni, termékünkkel, szolgáltatásunkkal, akkor ezt fontos figyelembe venni. Valószínű nem szándékosan tennénk, de egy rosszul választott reklámkampánnyal megsérthetünk egy egész nemzetet.
A Pepsi elkövetett egy óriási tévedést, mikor Ázsiában lecserélte a kóla automatáit jégkék színre. Előtte Amerikában és Európában ennek nagy sikere volt, csak nem vette figyelembe, hogy a színek érzelmi hatása, a különböző kultúrákban mást jelentenek. Ázsia déli részén egyes országokban, a világoskék szín a halálhoz és a gyászhoz kapcsolódik, így elég nagy piaci részesedéstől esett el, ezzel a nem körültekintő döntésével.
A gyász színe például, így alakul az egyes kultúrákban
Európában és a legtöbb keresztény országban, a gyász színe a fekete. Ezzel szemben Japánban és Kínában a fehér a halál színe. Indiában szintén a szomorúság és a temetés színe a fehér. Egyiptomban és Burmában a sárga szín számít a gyász színének. Etiópiában a föld színét jelképező szürkés barna az elmúlás színe. Szíriában, Iránban és Örményországban, pedig a kék szín, ami az eget és egyben a mennyországot jelképezi, a gyász színe. Dél – Afrikában pedig a piros színnel gyászolnak. Thaiföldön a nők lila ruhát öltenek, hogy elhunyt férjüket meggyászolják.
Ha a színek pszichológiáját figyelembe vesszük, akkor sokkal több van a vizuális megjelenésen túl, egy reklámban, mint hinnénk. Ezért nagyon fontos a megfelelő szín kiválasztása, hogy hatékony legyen a márkaépítés és fontos, hogy más kultúrákban lévő színek jelentését is tartsuk mindig szem előtt.
A vásárlás szempontjából pedig nem mindegy, hogy milyen a hangulatunk, mekkora a bizalmunk és a hogy ezt a tudatalattinkra miként közvetítik a színek.